Tuesday 26 July 2011

Berhenti seketika

Seorg lelaki anak jutawan terkemuka dihadiahkan sebuah kereta sport model terbaru buatan luar negara berwarna merah.Hadiah itu sempena hari lahirnya yg ke-25.Itulah kereta impiannya selama ini.kini dia bukan sahaja mampu memandunya,malah kunci kereta itu sudah menjadi milik nye.

Teruja melihat kereta barunya itu,ank jutawan tersebut tidak sabar2 memandunya.Perasaan kala memegang stereng kereta sukar digambar kn.Rasa bangga,ego,sombong,bertuah,gembira dan seribu satu perasaan menghuni hatinya.

Kereta sport meluncur laju menuruni kwasan bukit di mna mahligai kediamannya nun di atas bukit,sewaktu keretanya menuruni bukit,tiba2 sesuatu mngenai cermin keretanya.Cermin kereta barunya itu pecah.Dia merasa marah,lalu diberhentikan keretanya.Didapati ada seketul batu sebesar telur angsa dlm kereta nya.

Sah,angkara orang miskin kwasan itu."Dasar keturunan tak bertamadun,"kata hatinya kemarahan.Ditinjau-tinjau mencari angkara siapa.Disebalik sebatang pokok,terlihat seorang budak lelaki mengendap nye.

"Kamu ya yg memecahkan cermin keretaaku?"tanyanya.Budak lelaki yg comot itu keluar dari tmpat bersembunyi."Ya,saya yg buat."katanya jujur walau ketakutan."Kamu tahu betapa mahalnya kereta aku ini?Kalau kamu jual rumah buruk kamu itu pun belum tentu kamu dapat bayar ganti ruginya!!"

"Maafkan saya abg.Saya terpaksa buat demikian.Sudah banyak kali sya mengetuk pintu rumah jiran2 yg berada untk meminta bantuan tetapi tiada siapa yg mengendahkan saya,malah mreka menganggap saya peminta sedekah.saya tidak mampu utk memanggil teksi krna tiada wang.Saya cuma perlukan sedikit bantuan.Ibu saya sakit.Dia diserang asma.Boleh abgtolong hantar ibu sya ke hospital??tolong la bang!!sya merayu sangat2...


PENGAJARAN:Kadangkala kita sibuk dgn urusan sndri sehinggakn kita terlupa tntg org lain yg memerlukan kita dan ursan akhirat yg lg pnting.Ambillah masa wlau sekejap,perhatikan adakah masih ada org sush yg kais pg mkn pg dn kais ptg mkn ptg di sekitar kediaman kte??Jika ada bntu lah mereka..sekian...

No comments:

Post a Comment